Det bør du skrive i mailen, der følger med din ansøgning

Læsetid:
10 min.

Du har skrevet en fantastisk ansøgning, CV’et er i top og nu skal du sende det i en mail. Hvad skal du skrive i denne mail, og skal du overhovedet skrive noget?

Sørg for, at formalia er på plads

Beskeden, der hører med din ansøgning, er selvfølgelig ikke lige så vigtig som selve ansøgningen, men den er ikke desto mindre dum at gå ned på. Beskeden, du vedhæfter, er din arbejdsgivers første indtryk af dig, så sørg for at korrekturlæse den! Hvis det første møde, modtageren har med dig, indeholder stave- eller grammatiske fejl, signalerer det, at du ikke har gjort dig umage. Sørg desuden altid for at undersøge, om jobopslaget beder dig om at skrive noget specifikt i emnefeltet.

Tip: Din hotmail-konto fra din teenage-tid er måske ikke den optimale adresse at sende din ansøgning med. Overvej at lave en mailadresse specifikt til jobsøgning og andre professionelle situationer. I denne kan du tilpasse din opstilling, så den ser lækker og professionel ud, og måske endda tilføje en signatur, så dine mails automatisk afsluttes med en passende hilsen samt dine kontaktinformationer.

Vær kort og præcis

Skal du skrive noget eller ej? Svaret er, at det skal du altid. En tom e-mail svarer til, at du træder ind i virksomheden uden at hilse. Sørg dog for at være kort og præcis. Alle de vigtige detaljer kan modtageren læse i din vedhæftede ansøgning, så lad være med at bruge tid og energi på at gentage dig selv. Sig pænt goddag (hvis det er en enkeltperson, du skal henvende dig til, så brug gerne dennes navn), fortæl, hvilket job du søger, og skriv en passende hilsen.

Tip: Sørg for at være konsistent i din tone. Tonen i din mail skulle gerne matche tonen i din ansøgning. Hvis du har brugt tid på at skrive en meget personlig og kreativ ansøgning, modarbejder du dig selv ved at skrive noget i stil med: "Her er min ansøgning. Mvh Dorte." i din vedlagte besked.

Når du skriver til den formelle virksomhed

Forsøg at afkode den tone, der bruges i virksomheden. Det vil ofte nemt kunne gøres bare ved at gennemlæse jobopslaget en ekstra gang og tjekke virksomhedens hjemmeside. Skal du sende en ansøgning til en stilling som jurist hos Mærsk eller en anden formel, topstyret virksomhed, så vil din modtager nok ikke sætte pris på en besked med ordene "Dav! Her er min ansøgning :-)". Pas i det hele taget på med at virke for familiær eller kæk - hold dig i stedet nøgternt til fakta, og sørg for at være høflig. Et eksempel på en besked til en sådan virksomhed kunne se nogenlunde sådan her ud:

"Jeg vedlægger her min ansøgning samt mit cv til stillingen som jurist i jeres marketingafdeling. Jeg håber at høre fra jer snarligt. Venlig hilsen, Dorte Hansen."

Når du skriver til den friske virksomhed

Hvis du sender en ansøgning til et job som medarbejder i en juicebar eller bartender på en natklub, er der en god sandsynlighed for, at tonen i virksomheden er mindre formel og mere frisk. I stillinger som disse sættes der pris på selvtillid og gode sociale kompetencer, så den besked, du sender med, må meget gerne afspejle, at du besidder disse. Et eksempel kunne være:

"Hej Rasmus :) Her får du min ansøgning til jobbet som bartender på Billy Booze. Vi ses til min samtale! Hilsen Dorte."

Når du skriver til den omsorgsfulde virksomhed

Hvis du søger et job, hvor du vil skulle tage dig af andre mennesker, fx som pædagog, SOSU-assistent eller sygeplejerske, er det en god idé at lade din besked afspejle, at du er et betænksomt, venligt menneske. Her skal du også være høflig, men endelig ikke for formel eller kold. Lad omsorgsfuldheden skinne igennem i din besked. Det kunne være noget i retning af:

"Kære Susanne. Her vedlægger jeg min ansøgning til stillingen som pædagogmedhjælper i Børnehaven Solsikken. Jeg håber at høre fra jer snart og ønsker dig en dejlig dag! Venlig hilsen, Dorte."
Alle indlæg