Din jobsamtale starter, før du ved det

Læsetid:
5 min.

Du har endelig landet jobsamtalen til drømmejobbet, du er trukket i dit bedste antræk, og når du sidder i den varme stol, er du klar. Men du har måske allerede væsentligt formindsket dine chancer for at få jobbet. Vi viser dig 5 fejl, som du kan begå, allerede inden jobsamtalen overhovedet er begyndt.

1. Du kommer for sent - eller for tidligt

Du ved sikkert allerede, at det er vigtigt, at du møder op til samtalen til tiden. Man har kun ét førstehåndstryk, så det skal også være godt. Derfor vil du IKKE komme for sent til dit første møde, da det giver et indtryk af, at du er både utilregnelig og uprofessionel. Men de færreste tænker nok over, at det også kan være dårligt at komme for tidligt. Din (måske) fremtidige arbejdsgiver er helt sikkert en travl person med mange arbejdsopgaver. Derfor bruger han/hun også sin tid optimalt. Hvis du kommer 20 minutter før, I har aftalt, betyder det, at arbejdsgiveren bliver forstyrret og mister dyrebar tid. Derudover kan du også komme til at stresse personen unødigt, og det er heller ikke et godt udgangspunkt for en jobsamtale.

Tip: Kom gerne i meget god tid, men meld først din ankomst 5 minutter før jeres aftale.

2. Du er for fin - eller ikke fin nok

Selvfølgelig tæller dine evner, men det er altså det ydre, der først bliver set, når du kommer til jobsamtalen. Derfor er det vigtigt, at du er præsentabel. Men hvordan du præcis skal klæde dig, så du ser professionel ud, det kommer an på både virksomheden og stillingen.
Til nogle jobs er det vigtigt, at du har jakkesæt og slips på, men i andre tilfælde kan det faktisk skade. Er stillingen meget kreativ og tonen afslappet, så kan et jakkesæt have en negativ effekt og virke påtaget og malplaceret.

Tip: Klæd dig på efter den enkelte virksomhed og stilling. Er du i tvivl, så se efter billeder på virksomhedens hjemmeside. Er du modig, kan du også gå en tur forbi adressen og se, hvordan de andre medarbejdere klæder sig.

3. Du er uhøflig i receptionen

Du kommer ind i bygningen, kommer til at bumpe ind i en medarbejder, taler nedladende til rengøringspersonalet eller glemmer at svare receptionisten, der venligt smiler og byder dig velkommen. Din kommende arbejdsgiver er forhåbentlig en god person, der lytter til og taler med sine medarbejder. Måden, du behandler andre på, når du ikke skal præstere, siger meget om dig som person. Hvorfor skulle arbejdsgiveren ansætte dig, hvis du behandler andre dårligt?

Tip: Alle kan have en dårlig eller uheldig dag. Men hvem ved, om din kommende chef er med samme tog som dig? Prøv at vise overskud, og tag tingene med et smil. Hvis ikke på andre dage så i hvert fald på dagen, hvor du skal til jobsamtale.

4. Du kan ikke small-talke

Arbejdsgiveren spørger, om du vil have kaffe, og nu står I og venter ved kaffemaskinen. Eller I er på vej over til samtalelokalet, men turen er længere end forventet. Akavet tavshed gør ikke noget godt for stemningen, og nu har du en god mulighed for at gøre et godt indtryk. Arbejdsgiver vil højst sandsynligt forsøge at starte en samtale, og så er det din opgave at gribe bolden!

Tip: Hvis du ikke er stærk i small-talk, så øv dig. Det er noget, man sagtens kan træne, og en god small-talk giver god kemi.

5. Du har ikke lavet din research

Samtalen går glimrende. Du har fuld tiltro til egne evner, og du kører derudaf. Men pludselig er du faldet af, og du forstår simpelthen ikke, hvad arbejdsgiveren taler om. Et magasin? Har virksomheden også det? Og en afdeling på Grønland? Du kan selvfølgelig ikke vide alt, og det er mere end okay at stille gode og relevante spørgsmål. Men ting, du kunne have fundet ud af ved en Google-søgning inden, viser dårligt engagement.

Tip: Lav dit forarbejde grundigt. Så ved du også bedre, hvad du kan spørge om.
Alle indlæg