Må du stalke din arbejdsgiver?

Læsetid:
3 min.

To know - or not to know? Det er vigtigt, at du laver din research, når du søger job. Men hvor går grænsen? Vi giver dig en super kort lynguide!

Du ved det sikkert allerede: At det er vigtigt at lave sin research og vise engagement, når du søger job. Du googler virksomheden og læser alt, du kan, både før du skriver ansøgningen, men også før den vigtige jobsamtale. Men hvor meget skal du finde ud af om arbejdsgiveren inden samtalen? Hvornår er det relevant research, og hvornår bliver det til direkte stalking? Det er en hårfin grænse, og der er flere dilemmaer i spil. Vi giver dig her 2 af de største, du skal være opmærksom på, og hvad du kan gøre.

Jo mere du ved, jo flere kort har du på hånden

Viden er magt, siger man, og det er også tilfældet, når man søger job. Jo mere, du ved om virksomheden, jo bedre kan du forberede dig, og jo bedre bliver dine svar til jobsamtalen. Hvis du bruger din viden fornuftigt, kan du endda bruge den strategisk. Du finder ud af, at arbejdsgiver er fra Sorø, og det er din mor tilfældigvis også. Du sørger for at time det, så det kommer naturligt ind i samtalen, og så nævner du henkastet, at du er fra København, og din mor er fra Sorø. Arbejdsgiver stirrer overrasket på dig og siger, at det er han eller hun også, og det var da et sjovt tilfælde. Nu har I knyttet bånd pga. en fælles ting, og luften i rummet er blevet en smule lettere.

Tip: Brug din viden strategisk. Du skal selvfølgelig ikke lyve, men brug gerne den viden, som er til din fordel.

Din viden kan være "risky business"

Selvom du kan bruge den nye viden til din fordel, så er der altså en risiko, når du gør det. For med medier som Facebook og Instagram, kan du pludselig finde frem til meget personlige oplysninger. Hvad nu hvis du får for meget viden, og kommer til at tale over dig? Pludselig ved du, at arbejdsgiver har to børn og et sommerhus i Tisvilde. Børnene var på hans eller hendes profilbillede, og sommerhuset var blevet delt som et salgsopslag. Du kommer til at spørge, hvor gamle børnene er, men arbejdsgiver giver dig et underligt blik og undrer sig over, hvordan du ved det. Der er ingen billeder af dem på kontoret. Det er ikke sikkert, at din (måske) kommende arbejdsgiver synes, at det er en god ting.

Tip: Husk at det er en vurderingssag. Er du typen, der ofte taler over dig? Så skal du nok begrænse din egen viden. Er du i stedet typen, der kan overtage og dreje samtalen, så brug det gerne til din fordel.
Alle indlæg